Laden...
Hier eindigt de spelopdracht. Druk op X om de spelopdracht te sluiten en terug te keren naar het cultuurhuis.
Zijn jullie er klaar voor?
Kijk, daar ga ik straks zitten. Op een lekker zachte stoel.
Maar hoe ga ik daar zitten? Wat mag en wat mag niet?
Mag je gekke bekken trekken? Mag je 'Wauw' roepen als iets echt cool is? Of moet je de hele voorstelling muisstil blijven zitten?
Ik heb een idee. We testen het gewoon uit.
Een aantal leerlingen gaan telkens vooraan in de klas staan en krijgen een opdracht van mij. Daarna verlaten zij even de klas om hun opdracht (in de gang) voor te bereiden.
De rest van de klas speelt het publiek. Maar jullie zijn geen perfect publiek. Ik fluister jullie in wat jullie verkeerd moeten doen.
De artiesten komen terug in de klas en treden op. Daarna vertellen ze wat ze opmerkten en hoe ze zich daarbij voelden.
Ik heb nu twee acteurs nodig! Jullie hoeven niet bang te zijn. In deze oefening testen we het publiek en niet de acteurs!
Jullie verlaten de klas en krijgen twee minuten de tijd om een verhaal te maken dat begint met "Er was eens een peer en een hond," en eindigt met "En toen at de hond een appel op". Wanneer de tijd om is, krijgen jullie een minuut tijd om jullie verhaal uit te beelden.
Klik op het pijltje 'verder' als de acteurs de klas uit zijn.
Het publiek zwijgt en zit stil.
Eén iemand (spreek dit af) staat tijdens de voorstelling recht, verlaat de klas (doet alsof hij naar het toilet gaat) en komt na 10 seconden terug binnen.
Druk als jullie klaar zijn op de rechtse pijl en laat vervolgens de twee leerlingen terug binnenkomen.
Acteurs, zet jullie klaar en start! Jullie krijgen één minuut.
Ik heb enkele vragen voor onze acteurs:
En publiek, wat vonden jullie van de stoorzenders tijdens de voorstelling? Klaar? Dan doen we een tweede oefening.
Drie leerlingen mogen naar voor komen en spelen deze keer dansers.
Jullie verlaten nu de klas en krijgen twee minuten de tijd om een dans of beweging te bedenken. Dit mogen ook één of twee bewegingen zijn die jullie herhalen. Wanneer jullie terug in de klas komen, dansen of bewegen jullie één minuut op de achtergrondmuziek.
Klik op het rechtse pijltje als de dansers de klas uit zijn.
Het publiek zwijgt, maar zit niet stil.
Drie leerlingen (spreek dit af) beginnen tijdens de voorstelling te tekenen.
Druk als jullie klaar zijn op de rechtse pijl en laat vervolgens de dansers terug binnenkomen.
Dansers, zet jullie klaar en start! Jullie krijgen één minuut (dus tot het muziekje stopt).
Ik heb enkele vragen voor onze dansers:
En publiek, wat vonden jullie van de stoorzenders tijdens de voorstelling? Klaar? Dan doen we het nog een laatste keer.
Drie leerlingen mogen naar voor komen en spelen de muzikanten.
Jullie verlaten nu de klas en krijgen twee minuten de tijd om een liedje naar keuze voor te bereiden en te zingen. Wanneer jullie terug in de klas komen, geven jullie samen een optreden van één minuut.
Klik op het rechtse pijltje als de muzikanten de klas uit zijn.
Het publiek heeft vijf lawaaimakers: twee leerlingen die overdreven lachen, twee leerlingen die luidop praten, en één leerling roept 'ssst'.
Tussen al dit lawaai vallen twee leerlingen in slaap.
Als jullie alles hebben afgesproken, druk je op de rechtse pijl en laat je de muzikanten binnenkomen.
Muzikanten, zet jullie klaar en start! Je krijgt één minuut.
Ik heb enkele vragen voor onze muzikanten.
En publiek, wat vonden jullie van de stoorzenders tijdens de voorstelling? Klaar? Ga dan verder.
Gefeliciteerd! Jullie weten nu hoe het voelt voor een acteur, muzikant of danser wanneer het publiek aandachtig is of niet. Nu jullie weten wat mag en wat je beter niet doet tijdens een voorstelling, ben ik er zeker van dat jullie een fantastisch publiek zullen zijn!
Om terug te keren klik je op 'X'.
Het gezelschap heeft me deze boodschap nog ingefluisterd:
We kijken er naar uit om jullie in de zaal te zien zitten! Tot binnenkort!
Misschien heb ik nog meer voor jullie… klik op verder.
Zijn jullie nieuwsgierig naar de voorstelling?
Zin in nog meer?